فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است
سرخط خبرها

صیانت از سلامت

  • کد خبر: ۱۰۴۸۴۹
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
صیانت از سلامت
رضا کربلایی - کارشناس اقتصادی

تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اختصاص یک‌میلیارد دلار برای تأمین دارو، اقدامی بموقع برای کاهش فشار هزینه‌های بهداشت و سلامت جامعه محسوب می‌شود، به‌ویژه اینکه وزیر بهداشت هم تأیید کرده با این تصمیم امسال دست‌کم ۳ میلیارد دلار برای تأمین دارو به این وزارتخانه اختصاص داده شده است.

انتظار می‌رود متولیان امر سلامت، بهداشت و درمان در هزینه‌کرد این میزان اعتبار که به‌سختی تأمین و به‌موقع اختصاص داده شده‌است، نهایت حساسیت را به خرج دهند و اجازه انحراف در این مسیر را ندهند.

از سوی دیگر، اعلام این خبر به شائبه‌ها مبنی بر حذف ارز ترجیحی دارو پایان می‌دهد، اما آنچه اهمیت دارد و ضروری است، اقدام بموقع و گزارش دقیق از وضعیت واردات، توزیع و همچنین فرایند دسترسی شهروندان به دارو در ماه‌های آینده است. تأکید سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، مبنی بر کاهش هزینه‌های سلامت و بهداشت از سبد مصرفی مردم هم به‌روشنی نشان می‌دهد که صیانت از سلامت نه‌تن‌ها باعث تقویت امنیت روانی جامعه خواهد شد، بلکه بیانگر این واقعیت است که دولت در عین روبه‌روبودن با کسری بودجه، تلاش می‌کند اجازه ندهد هزینه‌های بهداشت و درمان با شوک شدید روبه‌رو شود.

اما مسئله اصلی این است که آیا حفاظت و صیانت از سلامت و بهداشت جامعه در برابر امواج احتمالی تورم فقط با تزریق دلار برای واردات دارو‌های مهم ممکن می‌شود؟ ضرورت ایجاب می‌کند سیاست‌گذاران و مسئولان به این درک مشترک برسند که نظام جامع تأمین اجتماعی و افزایش سطح پوشش بیمه‌ای در کشور گامی مهم است که به‌عنوان ضرورتی ملی می‌تواند در اولویت سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.

از این نظر، دولت و مجلس در فرایند بررسی و تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم توسعه می‌توانند تهدید‌های پیش‌روی نظام سلامت و جراحی در وضعیت کنونی را شناسایی و آسیب‌شناسی کنند و راهبردی روشن، بلندمدت، عملی و فراگیر برای آن طراحی کنند.

بودجه ۳ میلیارد دلاری برای تأمین دارو‌های حیاتی به‌منظور واردات، اقدامی پسینی برای مداوا و درمان بیماران و مبتلایان قلمداد می‌شود، اما اکنون می‌توان فرصت را غنیمت شمرد و به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب در ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ رجوع و خطا‌های تصمیم‌گیری و اجرایی را شناسایی کرد و موانع را برداشت. چه اینکه نباید فراموش کنیم اولویت سلامت جامعه، پیشگیری است.

یادمان باشد که هر دلار از بودجه تأمین دارو ممکن است به بخش خاصی از جامعه اختصاص یابد، اما سلامت هر شهروند به‌معنای جامعه‌سالم‌داشتن برای زندگی بهتر است. پس هم در خرج‌کردن آن حساسیت و احتیاط به خرج دهیم و هم در اصلاح فرایند حاکم بر نظام سلامت و بهداشت جامعه کوشاتر و فعالانه‌تر عمل کنیم. در این مسیر، دولت و مجلس در کنار مردم می‌توانند نقشی مهم و کلیدی ایفا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->